www.nettilukio.fi

Psykologian ja filosofian tehtävät - kevät 1995


YLIOPPILASTUTKINTO 22. 3. 1995 REAALIKOE


Psykologia (kysymykset 4 - 10 ja 11 B)
ja filosofia (kysymykset 1- 3 ja 11 A)


1. Lain ja moraalin keskinäisestä suhteesta

2. Positivismi filosofisena virtauksena

3. David Humen käsitys syysuhteesta

4. Eläinkokeiden merkitys ja rajoitukset psykologisessa tutkimuksessa

5. Jokainen yksittäinen lukio muodostaa oman organisaationsa. Mitä sisä- ja ulkoryhmiä koulussa esiintyy? Miten koulun ilmapiiri voi lisätä tai vähentää koulussa viihtyvyyttä?

6. Miten syvyysvaikutelma syntyy, ja mikä on sen merkitys näköhavainnon kannalta?

7. Psyykkiset, fysiologiset ja sosiaaliset tekijät ihmisen seksuaalisuudessa

8. Mitä tarkoitetaan psyykkisellä poikkeavuudella?

9. Kahdessa kyselytutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhtautumista EU:hun. Tutkimuksissa päädyttiin päinvastaisiin tuloksiin: toisessa EU:n kannattajat olivat enemmistönä, toisessa EU:n vastustajat. Mieti tutkimuksen toteuttamiseen mahdollisesti liittyviä tekijöitä, jotka ovat voineet aiheuttaa erilaiset tulokset.

10. Sigmund Freudia (1856 - 1939) ja Jean Piaget´ta (1896 - 1980) on kutsuttu "eurooppalaisen psykologian jättiläisiksi", vaikka kumpikaan ei ollut koulutukseltaan psykologi. Arvioi heidän merkitystään psykologian kehitykselle tämän päivän näkökulmasta.

+11. Vaihtoehtoisesti joko A) tai B)

A) D. H. Lawrencen (1885 - 1930) teoksessa Women in love (1920), suom. Rakastuneita naisia (1980, esiintyy seuraava kohta:

"Mutta minä kammoksun ihmiskuntaa, toivon että se pyyhkäistäisiin pois. Se saisi hävitä; ei tapahtuisi mitään lopullista menetystä, vaikka kaikki ihmiset menehtyisivät huomispäivänä. Todellisuus jäisi koskemattomaksi. Ei, se olisi parempi. - - Eikö se teistäkin ole kaunis ja puhdas ajatus - ihmisetön maailma, vain silmänkantamattomiin ruohoa, ja jänis istumassa sen keskellä?"

Mitä ihmiskunnalle tulee tapahtumaan? Voiko kukaan ihminen aidosti toivoa ihmiskunnan tuhoa? Onko ihmiskunnalla jokin eettinen tehtävä?

B) Mistä eri syistä ihminen voi toimia aggressiivisesti?

©Ylioppilastutkintolautakunta/ Internetix 1997-99