www.nettilukio.fi

Elämänkatsomustiedon tehtävät - kevät 1996


YLIOPPILASTUTKINTO 20. 3. 1996 REAALIKOE


Seuraaviin tehtäviin saavat vastata vain ne kokelaat, jotka ovat ilmoittautuessaan valinneet elämänkatsomustiedon tehtävät.


1. On sanottu, että on parempi olla kärsivä Sokrates kuin onnellinen sika. Pohdi väitteen paikkansapitävyyttä ja perusteluja.

2. Kuolemanrangastus on voimassa useissa maissa. Pohdi kuolemanrangaistuksen käytön ja sen käyttämättä jättämisen perusteluja.

3. "On - - äärimmäisen vaikeaa tai suorastaan mahdotonta ajatella tämän suunnattoman ja ihmeellisen maailmankaikkeuden. - - syntyneen sokean sattuman tai välttämättömyyden seurauksena. Pohtiessani tätä asiaa tunnen, että minun on pakko etsiä Ensimmäistä Syytä, jolla olisi älykäs, jollakin tavalla ihmismieleen verrattava mieli, ja siten minua voidaan nimittää teistiksi.
Tämä ajatus oli mielessäni hyvin vahvana, sikäli kuin muistan, niihin aikoihin jolloin kirjoitin
Lajien synnyn, mutta sen jälkeen se on hiljalleen, monin vaihteluin, käynyt heikommaksi. Seurauksena on epäilys: voiko ihmismieli, joka on, kuten vakaasti uskon, kehittynyt mielestä, joka oli yhtä alhainen kuin alhaisimman eläimen, olla luotettava opas tehdessään noin laajakantoisia päätelmiä? Eivätkö nämä olisi seurausta siitä syyn ja vaikutuksen yhteydestä, joka tuntuu meistä välttämättömältä mutta todellisuudessa luultavasti riippuu vain perityistä kokemuksista?- - En voi kehua pystyväni valaisemaan vähimmässäkään määrin noin syvällisiä ongelmia. - - Minun on tyydyttävä pysymään agnostikkona."
(Charles Darwin, Omaelämäkerta, suom. Anto Leikola 1987)

Pohdi agnostismin lähtökohtia ja sitä, mitä seurausta agnostistisesta asenteesta on yksilön elämänkatsomukselle.

4. Ihminen saa tietonsa periaatteessa joko aistien välityksellä tai järkeilemällä. Kuitenkin aistihavainnot voivat olla virheellisiä, ja järkeily voi perustua vääriin lähtökohtiin. Ihmisen tiedonhankinta on aina virheille altis. Mitä merkitystä tällä on ihmisen elämänkatsomuksen muodostumisessa?

5. Määrittele, mitkä asiat kuuluvat eettisten periaatteiden mukaan yksityisyyden, mitkä julkisuuden piiriin. Esitä ainakin kaksi esimerkkiä.

6. Valtiollisen diktatuurin vaikutus yksilön elämänkatsomuksen muodostumiseen

7. Millaisten elämänkatsomuksellisten ja eettisten periaatteiden nojalla kansainvälisellä yhteisöllä on oikeus tai jopa velvollisuus yrittää pakottaa keskenään sotivatosapuolet rauhaan?

8. Uskonnollinen fundamentalismi

9. Liisa on tyttö, joka pitää puissa kiipeilemisestä. Hän on pihan paras kiipeilijä. Eräänä päivänä hän kiipeää puuhun ja putoaa alimmalta oksalta. Hän ei kuitenkaan satuta itseään. Isä näkee tapauksen ja pelästyy. Hän pyytää Liisaa lupaamaan, ettei tämä enää koskaan kiipeä puihin. Liisa lupaa.
Myöhemmin samana päivänä Liisa tapaa Maijan. Maijan kissanpentu on kiivennyt puuhun eikä pääse alas. Jotain täytyisi tehdä heti, sillä pentu voisi pudota alas. Maija on kovin hädissään kissanpentunsa puolesta. Liisa on ainoa joka pystyisi kiipeämään puuhun ja tuomaan kissanpennun turvallisesti alas. Hän muistaa kuitenkin lupauksen, jonka antoi isälleen.

Erittele kertomuksen moraaliongelmaa ja esitä oma perusteltu näkemyksesi siitä, mitä Liisan tulisi tehdä.

+10. "Sukupuolten tasa-arvo kasvatustavoitteena merkitsee sitä, että tytöt ja pojat saavat valmiudet toimimiseen yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin perhe-elämässä, työelämässä ja yhteiskunnassa." (Lukion opetussuunnitelman perusteet 1994, s. 18) Tee ajatuskoe, miltä tuntuisi olla vastakkaisen sukupuolen edustaja. Miten kokisit tasa-arvokysymykset perhe-elämässä, työelämässä ja yhteiskunnassa? Toteutuisiko opetussuunnitelman tavoite?

©Ylioppilastutkintolautakunta/ Internetix 1997-99