www.nettilukio.fi

Äidinkielen koe - kevät 1990


YLIOPPILASTUTKINTO 19. 3. l990 ÄIDINKIELEN KOE I


1. Ohessa on Franciscus Assisislaisen Aurinkolaulu. Millaista uskonnollista näkemystä se kuvastaa? Miten oma näkemyksesi sopii yhteen sen kanssa? Otsikko: Ajatuksia Aurinkolaulun äärellä

2. Eri taiteenlajit vaativat harjoittajaltaan luovan kyvyn lisäksi erityistä taitoa ja osaamista. Kirjoita yleisesti tai valitse yksi taiteenlaji, kuten musiikki tai jokin sen alue. Voit kertoa myös omista kokemuksistasi. Otsikoi itse. Otsikkoesimerkkejä: Taide vaatii taitoja, Ennen kuin voi esiintyä, Mitä antiikin kuvanveistäjät osasivat?

3. Kiven, Turkan ja minun Seitsemän veljestä

4. Aineistona on Bo carpelanin novelli Myrsky. Kirjoita siitä jommankumman seuraavan otsikon näkökulmasta:

- Uni ja todellisuus Bo Carpelanin novellissa Myrsky
- Myrsky-novellin symboliikkaa


5. Vieraan maan tuntemiseen kuuluu sen asukkaisiin tutustuminen. Kuvaa ja pohdi tällaisia kokemuksiasi. Muodosta itse aineellesi otsikko tämän mallin mukaan: Unkarilaiset ovat opettaneet minut tuntemaan Unkaria ja unkarilaisuutta, tai ota otsikoksi: Kun ajattelen vierasta maata, ajattelen ystäviäni

6. Nykyään keskustellaan siitä, että ihminen saa merkittävimmät kokemuksensa viestintävälineistä, etenkin televisiosta. Ihmiset hankkivat elämyksiä, sijaiskokemuksia, samastumalla lukemaansa ja näkemäänsä, tai nauttivat maisemista ja luonnosta kuvaruudun ääressä. Onko väitteissä mielestäsi perää? Otsikko: Aitoja kokemuksia vai kokemusten korvikkeita?

7. Jaetun Saksan nykytilanne (Ohessa on taustatietona kaksi uutista, toinen vuodelta 1961 ja toinen vuodelta 1989.)

8. Sana lähidemokratia tarkoittaa yhteisöjen (perheen, koulun, työpaikan, asuinalueen tms.) itsemääräämisoikeutta ja samalla sitä että yhteisön kaikki jäsenet voivat vaikuttaa yhteisiin asioihin. Kirjoita aiheesta niin, että käytät kokemuksiasi esimerkkeinä. Otsikko: Lähidemokratia, mahdollisuus vaikuttaa

9. Maapallon köyhä etelä ja rikas pohjoinen

10. Mistä energiaa kaikkeen kulutukseen

11. Suomalainen ja vene

12. Armoton urheiluyleisö

13. Tarvitsen yksinoloa - pelkään yksinäisyyttä

14. Tietämyksemme rajat


YLIOPPILASTUTKINTO 26. 3. 1990 ÄIDINKIELEN KOE II


21. Voiko ihmistä kasvattaa rauhantahtoisuuteen

22. Kirjoita siitä, mitä rakkaus voi olla, käyttämällä lähtökohtana oheisia runoja. Käsittele niistä ainakin kolmea. Otsikko: Mitä on rakkaus?

23. Mikä tekee elokuvasta klassikon?
(Ohessa on tueksi Peter von Baghin luettelo "elämää suuremmista" elokuvista.)

24. Ohessa on aineistoa. Valitse seuraavista otsikoista toinen:

- Suomenruotsalaiset
- Mitä on olla suomenruotsalainen?


25. Johtamistaitoa voidaan pitää yhtenä erityisenä lahjakkuuden lajina, ja sitä voi myös harjoitella nuoresta asti. Johtamista tarvitaan koulun ja työelämän tehtävissä sekä vapaa-ajan toimissa. Pohdi johtajuutta jonkin alla olevan otsikon näkökulmasta:

- Kokemuksiani johtamistyyleistä
- Minustako johtaja?
- Hyvät ja huonot johtajat


26. Kaikki eivät käytä alkoholia

27. Sotavuodet 1939 - 1945 ovat minulle enemmän kuin koulutietoa

28. Valitse Suomen luonnosta jokin erityinen osa tai erityispiirre, jonka tunnet hyvin. Kirjoita siitä ajatellen lukijoiksesi luonnonharrastajia, jotka eivät ole käyneet Suomessa. Otsikoi itse tai valitse otsikko seuraavista:

- Suomen vanha peruskallio
- Joki tulvii
- Tule tutkimaan harjuja
- Suomen suurpedot
- Tavallisimmat järvikalamme
- Sääski on kiinnostava kiusankappale
- Kämmekät - pohjoisen orkideat
- Lihansyöjäkasveja on Suomessakin


29. Metsä vaatii hoitoa

30. Fysiikka - oppiaine, joka on saanut minut ajattelemaan

31. Palloilujoukkueessa on monenlaisia pelaajia ja persoonia: on nopeita, voimakkaita, kestäviä, teknisiä ja järkeviä pelaajia; on itsekkäitä sooloilijoita ja näkymättömiä puurtajia; on vilkkaita ja hiljaisia; on niitä, joiden kotiasiat ovat kunnossa, ja niitä, joille joukkue on kodin korvike. Yksilöistä kuitenkin syntyy parhaimmillaan yhtenäinen kokonaisuus. Kirjoita yhdestä urheilujoukkueesta ja ota otsikoksi Meidän joukkue tai joukkueen nimi.

32. Tukka ja tyyli

33. Ensiaputaitoni

34. Henkinen kunto-ohjelmani

©Ylioppilastutkintolautakunta/ Internetix 1997-99