www.nettilukio.fi

Äidinkielen koe - kevät 1987


YLIOPPILASTUTKINTO 23. 3. 1987 ÄIDINKIELEN KOE I


1. Ota aiheeksi oheinen psalmia 28 alku ja kirjoita saarna, jonka pitäisit nuorisojumalanpalveluksessa. Otsikko: Herra on minun paimeneni ’Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässa laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.’

2. Rikosromaanien, poliisiromaanien ja salapoliisiromaanien arvostus on viime vuosina selvästi kasvanut. Esittele alan parhaita lukukokemuksiasi. Otsikko: Tällaisia dekkareita arvostan

3. Musiikki yhdistää, musiiikki erottaa

4. "Viihdettä" ja kaupallista", siis huonoa?

5. Radio television aikakaudella

6. Islam, nouseva maailmanmahti?

7. Miksi nuorille sattuu paljon liikenneonnettomuuksia?

8. Onko maamme sisäpoliittinen voimakenttä muuttumassa?

9. Kirjoita jostakin kehitysyhteistyön muodosta, jota pidät tärkeänä ja jota pitäisi kehittää Valitse joku seuraavista otsikoista: – Millaista tekniikkaa ja teknistä osaamlita kehitysmaihin? – Sairaanhoito (vaihtoehtoisesti koulutus tms.) kehitysyhteistyön muotona – Kehitysavusta tasa-arvoiseen kaupankäyntiin – Apua autettavan ehdoin

10. Ekosysteemi on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuvaa ja arvioi ekologista muutosta, joka on tapahtunut jossakin pienessä ekosysteemissä tai joka koskee koko maapalloa. Ota otsikoksi joku seuraavista: – Yksi muutos, monien alku – Oli myyrävuosi – Minkki karkasi tarhasta – Koski padottiin – Rakennettiin sellutehdas – Kani tuli Australiaan – Rantapelto metsitettiin – Metsä kaadettiin – Keksittiin DDT – Perustettiin ongelmajätelaitos

11. Urheilusuoritukset ja fysiikan lait

12. Ylioppilasvuoden perinteitä koulussani (esim. potkiaiset, penkinpainajaiset, lakkiaiset)


YLIOPPILASTUTKINTO 30. 3. 1987 ÄIDINKIELEN KOE II


21. Näkemyksiä, joiden vuoksi olen joutunut ristiriitaan muiden kanssa

22. Ohessa on suomenruotsalaisen kirjailijan Johan Bargumin novelli vuodelta 1986. Erittele ja tulkitse sitä. Otsikko: Johan Bargumln novelli Abiturientti

23. Kerro, millaista on sinun luova työsi: miten käyttäydyt, mitä tunnet, mitä ajattelet, mitä sinussa tapahtuu, kun luomistyö on meneillään. Otsikko: Minussa tapahtuu

24. Voiko taiteessa kilpailla?

25. ’Katsokaa koulun oppikirjoja. Mitä virikkeitä tuollaisista kuvia ja luetteloja pursuavista Aku Ankka -kirjoista kukaan saa? Niissä ei ole muuta kuin pelkkä asia, huonosti kirjoitettuna, ne ovat kuin pornografiaa verrattuna entisaikojen huolella kirjoitettujen oppikirjojen erotiikkaan. Nuo vanhat professorismiesten tosissaan laatimat oppikirjat pistivät ajattelemaan: myötä tai vastaan mutta ajattelemaan. Niissä oli kokonainen yhden ihmisen elämänkokemus ja elämänkatsomus takana. Se näkyi rivien välissä. Niissä oli vähän kuvia mutta niissä oli punctum, joka, Roland Barthesin eroottisen valokuvan analyysia muokatakseni, johdatti lukijan sivujen ulkopuolelle ja juuri siellä minä herätän tekstin eloon ja se minut. Ne kirjat synnyttivät kevyen hyvän halun, syvän kyltymättömän tiedonjanon.’ Näin kritisoi nykyisiä koulukirjoja Joensuun yliopiston rehtori Kyösti Pulliainen lukuvuoden avajaispuheessaan syksyllä 1986. Kirjoita aiheesta omalta kannaltasi. Otsikko: Arvostelen koulukirjojani

26. Kleopatra, Jeanne d’Arc, Elisabeth I, Katariina II, kuningatar Viktoria, Rosa Luxemburg, Golda Meir, Indira Gandhi, Margaret Thatcher ja monet muut naiset ovat olleet aikansa vaikuttajia. Kirjoita yhdestä tällaisesta naisesta. Otsikko: Nainen poliittisena johtajana

27. Miten psykologia on auttanut minua ymmärtämään itseäni?

28. Ydinaseet – maailmanpolitiikan ydinkysymys

29. Kirkonkylä on muuttunut

30. Allergia, monien vaiva

31. Tietokoneet ja minä – ensitutustumisesta nykyisiin taitoihini

32. Liikunnan massatapahtumat

33. Viljan, hedelmien, vihannesten ja muiden maataloustuotteiden viljelyssä ja säilytyksessä käytetään erilaisia kemiallisia aineita. Kirjoita niiden tuottamasta hyödystä ja aiheuttamista haitoista. Otsikoi itse.

©Ylioppilastutkintolautakunta/ Internetix 1997-99