Tämä materiaali on arkistoitu. Sisältöä ei enää päivitetä. Kaikki sisältö ei välttämättä ole saatavilla.

Runsaskurvisesta Venuksesta 1920-luvun poikatyttöön


1800-luvulla ihannoitiin naista, jolla on kaunis hipiä, pienet kädet ja jalat, pyöreä lantio, täyteläiset rinnat ja hyvin ravittu vartalo. Korsetti ei ollut enää niin tiukka kuin ennen, mutta kuitenkin välttämätön osoittamaan naisen suoraryhtisyyttä - niin fyysistä kuin moraalistakin.

1800-luvun lopulla romantiikka toi muotiin eteerisen naisen. Hän oli hoikka ja tummahiuksinen, iho oli vaalea ja silmien ympärykset tummat. Hiusmuoti muuttui ja kiharat jäivät pois muodista. Naiset harjasivat pitkiä hiuksiaan, laittoivat hiuslisäkkeitä, mutta vilustumisen pelosta eivät kuitenkaan peseytyneet usein: hiusten tuoksun uskottiin tekevän miehet villeiksi. Naiset käyttivät valtavia määriä kangasta hameisiinsa, viittoihinsa ja muhkeisiin hihoihinsa.

Vaatteet kertoivat tytön tai naisen iän ja hänen siviilisäädyn
. Leikki-ikäinen tyttö antoi hiustensa olla vapaina tai letillä, hame paljasti nilkan, häntä vanhempi teini-ikäinen tyttö peitti jo nilkkansa ja kenkänsä, kokosi hiuksensa hiusverkkoon tai nutturalle. Nuoren naisen hame viisti maata ja hiukset oli tyylikkäästi kiinni. Hän ei saanut pukeutua pröystäilevästi, vaan pukeutumisen piti viestiä hänen viattomuudestaan. Aiemmin kielletyistä housuista tuli nyt muotivaate: naiset alkoivat käyttää hameensa alla pitkälahkeisia alushousuja.

1800-luvulla tuli muotiin transvetismi: naiset pukeutuivat miesten vaatteisiin ja käyttäytyivät kuin miehet. Tällä tavalla he kertoivat kokevansa miehisen vapauden ja vallantunteita. Kirjailija George Sand ja taiteilija Rosa Bonheur olivat aikansa kuuluisimpia transvestiittejä. Muita tansvestiittejä oli Lucy Ann Lobdell, joka jätti miehensä ja elätti itseään miehenä New Yorkissa, myöhemmin hän esiintyi pastori Joseph Lobdellina ja eli Maria Perryn kanssa. Jeanne Bonnet joutui Yhdysvalloissa toistuvasti pidätetyksi miehen asusteiden käyttämisestä. Hän rakastui prostituoitu Blanche Buneau’n, ja taivutteli hänet jättämään prostituoidun ammatin. Vihainen sutenööri ampui Bonnetin hänen rakastellessaan Buneaun kanssa. Keskiluokkaisten naisten välille syntyi romanttisia ystävyyssuhteita ja monet naiset lähettelivät tunteellisia kirjeitä naisystävilleen.

Toisin kuin prostituutiosta ja homokulttuurista, on lesbokulttuurista ja naisten tranvestivismistä säilynyt vähän dokumentteja. 1890-luvun Pariisi on poikkeus.